Stress en Burn-out

Stress en burn-out is alsof lichaam en geest gespleten zijn. We zijn dan met onze aandacht overal behalve bij wat ons lichaam doet. We zijn door allerlei omstandigheden niet meer volledig aanwezig; geest en lichaam begeven zich als het ware in een andere realiteit. Fysiologisch valt de hormoonhuishouding en het zenuwstelsel op. Adrenaline en noradrenaline worden door het sympathische zenuwstelsel geactiveerd om te kunnen vechten of vluchten en cortisol, dat juist een geluksgevoel blokkeert (remt dopamine en serotonine af), wordt aangemaakt om te herstellen. Cortisol zorgt ervoor dat we minder lichaamsbewust zijn. We kunnen daardoor gemakkelijker over onze grens gaan.

We kunnen een tijdje als een jongleur de balletjes omhoog houden en ons gespannen (stress) door deze periode heen slepen, maar voor hoe lang? Zodra we te veel fysieke en psychische druk ervaren en we geen ontspanningsmomenten meer voelen, kunnen we niet meer opladen en ‘burned out’ raken. We kunnen veel negatieve gedachtes ervaren, kunnen ons moeilijker concentreren en voelen ons emotioneel instabiel; we raken uitgeput. Het lichaam geeft opeens ‘onbegrijpelijke’ signalen af en wordt dan vaak ervaren als ‘lastig.’ Logisch dat het verstoort is, er is een lange periode niet naar geluisterd.
Het belangrijkste voertuig om vooruit te komen in het leven is het lichaam. Het laat zien waar onze aandacht naartoe mag gaan op dat moment in ons leven om te kunnen herstellen en ontwikkelen. In essentie zijn we energetische wezens met een fysieke ervaring. Als je dorst hebt ga je drinken, als je honger hebt ga je eten en als je uitgeput bent wat doe je dan? Het is tijd om het roer om te gooien.

Signalen zijn:

-Verminderde vitaliteit en concentratievermogen
-Onrust/ emotionele schommelingen
-In negatieve gedachtes blijven ‘hangen.’
-Spieren gespannen/verkrampt
-Hartkloppingen
-Slaapproblemen
-Regelmatig verkouden, griepverschijnselen
-Verminderd aanpassingsvermogen (sociale omgeving, klimaat)

Shiatsu simuleert de balans tussen geest en lichaam. Beiden worden gestimuleerd op hetzelfde moment aanwezig te zijn. Je wordt lichaamsbewuster en leert de taal van je lichaam begrijpen. Shiatsu heeft effect op de hormoonhuishouding en het zenuwstelsel waaronder cortisol en het parasympatische zenuwstelsel dat het lichaam in rust en herstel brengt. Het is raadzaam in het begin regelmatig een sessie te plannen zodat je fysiek voldoende tot rust kunt komen en genoeg inzichten hebt verworven om op gezonde wijze verder te gaan.

Deze behandelingen worden vergoed.